логопед

Хто такий логопед і навіщо він потрібен?

Зміст:

 

Багато батьків розчулюються, коли їх малюк, перекручуючи слова і не вимовляючи багато букв, розповідає віршик в дитячому садку. Згодом дитина вчиться правильній вимові слів, може зв’язати їх між собою, побудувавши правильне речення. Але, на жаль, не у всіх дітей процес мовного розвитку проходить гладко. Якщо до 5-6 років явно простежуються дефекти мови, необхідно проконсультуватися з логопедом.

Хто такий логопед?

Логопедом називають фахівця, який виявляє і виправляє будь-які порушення мови у дітей. Його робота є комплексною. Крім допомоги в постановці вимови, він ще займається розвитком дитячого мислення, уваги, пам’яті, моторики. Це все, що потрібно для якісного освітнього процесу.

Виходячи з віку дитини, логопед перевірить, чи правильно він вимовляє звуки, скільки слів присутньо в його лексиконі, наскільки правильно він вміє складати фрази і пропозиції, а також визначить інші комунікативні навички малюка.

Під час заняття зі своїм пацієнтом логопед допомагає йому розвивати артикуляційний апарат, проводить заняття, спрямовані на формування фонетичного слуху, вчить будувати граматично правильні речення.

Деякі батьки не завжди розуміють, навіщо це потрібно, посилаючись на те, що дитина ще маленька і після того, як вона піде в школу, сама всьому навчиться. Однак все набагато серйозніше. Якщо до певного віку малюк не навчиться правильно вимовляти всі звуки, у нього можливі:

  • проблеми в спілкуванні з однолітками;
  • комплекси, здатні перешкодити розвитку творчих та інтелектуальних здібностей;
  • складності з викладом своїх думок;
  • труднощі у вивченні мови і зниження успішності (неправильне написання слів, плутанина з буквами);
  • складності з навчанням читанню.

Якщо своєчасно не надати дитині допомогу, вона виявиться непідготовленою до школи і не зможе повноцінно вчитися.

Коли потрібна допомога логопеда?

Порядок і темпи розвитку у кожного малюка індивідуальні. Фахівці радять вперше показати дитину логопеду в 3 роки. Робити цього раніше не варто, тому що саме в період з 2 до 3 років відбувається стрімкий розвиток мови і поповнення словникового запасу з об’єднанням окремих слів у речення.

Є категорія дітей, які до 3-х річного віку взагалі не розмовляють. Тому до цього часу заняття з ними будуть малоефективними.

Також показати дитину фахівцеві необхідно у випадках, коли до 4-5 років у нього спостерігається:

  • перестановка букв або складів у слові;
  • неправильна вимова будь-яких звуків;
  • некоректна побудова фраз (відсутність прийменників, плутанина між множиною і одниною, відмінками і т. д.);
  • змазана мова;
  • неможливість побудувати логічно правильне речення;
  • заїкання;
  • ураження слуху;
  • білінгвізм;
  • підозра на відставання в розумовому розвитку;
  • незрілість нервової системи.

Також консультація потрібна дітям, які народилися раніше терміну, перенесли родову травму.

Розпізнати проблему допоможуть існуючі норми мовного розвитку дитини:

  1. У лексиконі однорічної дитини мають бути присутніми 3-4 простих слова. Крім цього, вона повинна розуміти окремі слова, асоціюючи їх з певними предметами.
  2. У 2 роки малюк повинен складати прості речення (з 2-3 слів). Також він повинен розуміти і виконувати інструкції з декількох пунктів. Наприклад, підійти до шафи і взяти книгу. У словниковому запасі у нього має бути вже близько 50 слів.
  3. Трирічна дитина вміє складати слова в пропозиції, правильно використовуючи відмінок і число слів, вживаючи потрібні сполучники, прийменники.
  4. В 4 роки дитина вміє складати складнопідрядні і складносурядні пропозиції. До цього віку вона уже повинна вміти вимовляти свистячі, а пізніше – шиплячі звуки.
  5. До 5-6 років дитина починає вимовляти букву «Р». У неї повинен бути вже досить великий словниковий запас, що включає узагальнюючі поняття (їжа, одяг).

Якщо мова малюка істотно відрізняється від загальноприйнятої норми, потрібно проконсультуватися з логопедом.

Як проходить заняття з логопедом?

Якщо під час візиту фахівець помітить у дитини будь-які відхилення від норми, він порадить додатково проконсультуватися з невропатологом, ЛОР-лікарем і психологом. Це пов’язано з тим, що іноді затримка мовного розвитку може вказувати на більш серйозні проблеми.

Крім того, логопед може призначити пацієнтові спеціальні заняття. Для кожної дитини розробляється індивідуальна програма корекції. Для цього проводиться діагностика порушень, встановлюється ступінь складності проблеми. Як довго доведеться відвідувати заняття з логопедом відповісти не можна, оскільки кожен малюк унікальний.

На занятті фахівець займається:

  • корекцією вимови;
  • вправами, що дозволяють поліпшити мову;
  • корекцією порушень письма, дисграфії.

Середня тривалість заняття – від 15 до 30 хвилин в залежності від віку дитини. Проводяться вони зазвичай 2-3 рази на тиждень.

Крім цього, фахівець розповість батькам, як вони можуть допомогти малюкові швидше освоїти нові навички вдома. Це можуть бути ігри, вправи, заучування віршиків і т. д.

Якщо ви підозрюєте у своєї дитини порушення мовного розвитку або просто хочете отримати консультацію логопеда з метою профілактики, запишіться на прийом у нашу клініку. Телефонуйте або залишайте заявку на сайті.

Автор:

Сторожук Олександр Михайлович

CEO DV clinic, психофізіолог